la2 8450 lilian fotografie ffive postmus valkenburg robin noort 2023 11 30 verbeterd nr

Postmus Sierbestrating

Door heel Nederland

‘Wie aan de tuin denkt zou naar Postmus moeten komen’
Lees verder

Consumenten compleet ontzorgen

Postmus.nl – Het buitenleven is uitgegroeid van traditioneel handelsbedrijf tot hét adres voor complete tuinen. Dat vertelt marketingmanager Robin Noort. De showrooms in Valkenburg, Lisse en Zwaanshoek en bijvoorbeeld de nieuwe vestiging in Amsterdam zetten dat kracht bij. ‘De klant is natuurlijk volledig vrij, maar we kunnen alles ontwerpen, leveren en laten aanleggen.’

We vroegen Robin naar de samenwerking tussen Postmus en maar liefst drie bedrijven van ffive, namelijk TroubleFree, PWA en Lined. Daarnaast bespraken we hoe Postmus z’n rol veranderde, waardoor het bedrijf uitgroeide tot een sterke naam in de wijde omgeving.

Twee mannen van bovenaf, lopen op een bakstenen pad in een showtuin binnen.

Van tuinidee tot aanleg door de hovenier

Postmus was traditioneel een handelsbedrijf, voor sierbestrating en tuinmaterialen. Hoveniers kopen er hun materialen in, voor de tuinen die ze aanleggen. Ook bedrijven weten Postmus te vinden, bijvoorbeeld voor de aanleg van een entree, voortuin of kantoortuin. Sinds een aantal jaar is vooral de werkwijze voor consumenten veranderd, waardoor het bedrijf flink is gegroeid.

Consumenten deden voorheen vooral inspiratie bij Postmus op en maakten daarna afspraken met hun hovenier. “We merkten dat hoveniers vooral bezig waren in de tuinen, dus een partner zochten om het voorbereidend proces met de klanten te regelen,” vertelt Robin. “Die rol hebben we gepakt. Nu kunnen we consumenten compleet ontzorgen, vanaf de eerste ideeën en inspiratie tot een 3D-tuinontwerp en de aanleg door één van onze partner-hoveniers.”

Die samenwerking met de hoveniers is voor Postmus belangrijk. “We werken nauw met ze samen, omdat zij de specialisten zijn voor de tuinaanleg. Wij laten consumenten zien wat er mogelijk is, adviseren over materialen en werken dat uit in een ontwerp dat indruk maakt en vertrouwen geeft,” licht Robin toe. Uiteraard hebben klanten net zo goed de vrijheid om zelf een hovenier te kiezen, of slechts bepaalde materialen uit het tuinontwerp daadwerkelijk bij Postmus te bestellen.

''

‘We willen consumenten het vertrouwen geven dat ze een goede keuze maken, om van hun tuin de fijnste plek van hun thuis te maken.’

Je merkt dat de lijntjes kort zijn

Postmus gebruikt het ERP-systeem van softwarespecialist TroubleFree, met een speciale app voor hoveniers. Daarin vinden hoveniers alle informatie over de tuinaanleg die voor hen belangrijk is, terwijl de klant automatisch een e-mail krijgt met alle afspraken en contactgegevens van de hovenier. “Dat past precies in onze wens om de klant volledig te ontzorgen, omdat wij het aan de achterkant goed regelen, zodat het werkt en klopt.”

Vanwege de goede samenwerking met TroubleFree koos Postmus voor IT-specialist PWA om alle IT te verzorgen. “Ons bedrijf groeide, dus om te professionaliseren wilden we onze IT naar een hoger plan tillen. PWA is daarvoor inmiddels onze vaste partner. Recent heeft PWA alle IT voor onze nieuwe vestiging in Amsterdam gerealiseerd,” vertelt Robin.

Man met zwarte trui aan, leunent op een tafel in een showtuin binnen.
Een man werkt in een moderne kantoorruimte met houten accenten, kijkend naar meerdere schermen met 3D-ontwerpen en bouwkundige visualisaties

' Ze stappen makkelijk bij elkaar naar binnen '

Ten derde werkt Postmus samen met Lined, een derde bedrijf binnen ffive. “Die verzorgen het technische gedeelte van onze website.” Robin merkt in de praktijk dat de lijntjes kort zijn, wat hij erg waardeert. “We maken bijvoorbeeld sfeerimpressies voor de klant, die we automatisch versturen per e-mail. We zochten een manier om het voor klanten makkelijk te maken om dat via social media te delen. Die vraag konden we zowel bij TroubleFree als Lined kwijt. Zij hebben dat samen opgepakt om het af te stemmen, en ons één duidelijke offerte te sturen. Dan merk je dat de lijntjes kort zijn en ze makkelijk bij elkaar naar binnen stappen, waardoor wij er geen omkijken naar hebben.”

Die korte lijnen zijn voor Postmus belangrijk. “Het kan bij ons best grillig zijn, als het gaat om IT, de website en bijvoorbeeld marketing. Dan is het prettig dat je samenwerkt met partijen die je kent, en die ook elkaar kennen. Daar houden we daarom graag rekening mee, ook bij de keuze voor nieuwe partners.” Door op hen te vertrouwen kan Postmus zich beter richten op de eigen werkzaamheden.

''

Niets moet, maar alles kan

Man met een rood geruite overhemd zit achter houten bureau, achter een extra brede monitor.

Voor een tuin ga je naar Postmus

Vooruitkijkend heeft Postmus volgens Robin een duidelijke missie: “Wie aan een tuin denkt zou naar Postmus moeten komen. We willen het graag zo makkelijk mogelijk maken, door compleet te ontzorgen voor wie dat wil. En door tegelijkertijd de vrijheid te bieden om het samen met een eigen hovenier of gedeeltelijk zelf te doen wie daar de voorkeur aan geeft.”

De showrooms, het 3D-tuinontwerp en de samenwerkingen met partner-hoveniers; het heeft volgens Robin allemaal hetzelfde doel. “We willen consumenten het vertrouwen geven dat ze een goede keuze maken, om van hun tuin de fijnste plek van hun thuis te maken. Daarvoor kunnen we bij het complete plaatje helpen, al heeft de klant altijd alle vrijheid om zelf te bepalen.”

Meer informatie.

Heb je vragen over een bedrijf, de dienstverlening of het samenwerkingsverband Ffive? Laat het ons weten en één van de bedrijven neemt snel contact met je op.
 

Anti-spam
Typ bovenstaande code over.